piątek, 19 czerwca 2020

Chlebek orkiszowy na zakwasie żytnim

     Witam serdecznie. Postanowiłam  na strony bloga dodawać więcej przepisów kulinarnych, ponieważ czasami  zdarza mi się zapomnieć jak coś przyrządziłam a nie zapisałam tego. Czasami korzystam z przepisów internetowych, ale często je modyfikuję. Chcąc zrobić coś po raz drugi, nie ma możliwości aby udało się jak za pierwszym razem. Tak więc będę robiła zapiski na blogu.
Ostatnio zostałam szczęśliwą posiadaczką robota planetarnego i po raz pierwszy przetestowałam go do mieszania ciasta na chleb orkiszowy.
chleb orkiszowy na zakwasie żytnim

CHLEB ORKISZOWY :
200 gr aktywnego zakwasu żytniego,
350 gr mąki orkiszowej pełnoziarnistej,
150 gr mąki pszennej ( ja miałam Typ 450 ),
1,5 łyżeczki soli,
250 ml  wody ,

Do miski dajemy wszystkie składniki na chleb i wyrabiamy ciasto przez 4 minuty na wolnych obrotach a potem przez chwilę na szybszych. Można wyrabiać ciasto również ręcznie. Ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na 2 godziny. Po tym czasie wykładamy ciasto na blat obsypany mąką i formujemy kulkę zbierając ciasto z boków do środka. Koszyczek mocno obsypujemy mąką i wkładamy do niego ciasto. Obsypujemy mąką i przykrywamy ściereczką . Pozostawiamy do wyrośnięcia. Piekarnik z termoobiegiem nagrzewamy do 220 stopni.Blaszkę na której będziemy piec chleb tez nagrzewamy do tej temperatury. Wyrośnięty chleb jeszcze raz posypujemy mąką i przerzucamy na blachę. Na chlebku robimy nacięcia żyletką albo ostrym nożem, aby chlebek mógł wyrosnąć w piecu. Wkładamy do piekarnika. 
W 220 stopniach (termoobieg ) pieczemy 20 minut a następnie zmniejszamy temperaturę do 170 stopni ( termoobieg ) i pieczemy ok 30 minut. Piekarnik bez termoobiegu  : 240 stopni  a potem 190 stopni. Upieczony chleb
 spryskujemy wodą i pozostawiamy do wystygnięcia .   




Bardzo smaczny chlebek :)



Pozdrawiam wszystkich serdecznie 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz