poniedziałek, 20 sierpnia 2012

Emaliowana biżuteria

emaliowany naszyjnik i kolczyki
emaliowany naszyjnik

   Tę biżuterię zaprojektowałam i wykonałam kilka lat temu mając dostęp do pieców, w których mogłam wypalić blaszki pokryte emalią. Technika emaliowania jest trochę pracochłonna i potrzeba do niej dużo cierpliwości. Najpierw z blachy stalowej wycinamy wzór, który chcemy emaliować.
Następnie kształtujemy go przez wyklepywanie i moczymy w kwasie siarkowym. Później nakładamy pistoletem emalię gruntową , suszymy i wypalamy. Dopiero teraz nakładamy pistoletem emalię właściwą w wybranym przez nas kolorze, która będzie stanowić tło, suszymy i wypalamy. Na tło możemy nakładać emalię pistoletem lub malować odręcznie wzory. Wzory można wykonywać z wyciętego szablonu. Ja malowałam odręcznie. Trzeba bardzo ostrożnie szablonować, ponieważ wysuszona emalia jest bardzo krucha i nietrwała. Następnie znowu wypalanie i to już koniec całego procesu emaliowania. Taką techniką były robione szyldy reklamowe i miały one kilkudziesięcioletnią gwarancję, a wyglądały naprawdę pięknie. Dzisiaj można jeszcze zobaczyć takie szyldy na budynkach różnych urzędów ale coraz mniej, szkoda. Wypalone blaszki udekorowałam złotą konturówką.

Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz